SUMber KeJADIAn SPErma

Rabu, 17 November 2010

AIDILADHA bukan Kembar AIDILFITRI



akU Roy,

aKu LeLaki,

aKu Suka peremPuan,

aku roy,

aKu isLam,

aku juga MenYedari daN ingIn menGhaYati BuLan ZulhiJjah ini..

Hari Raya QurbaN,


Aku roY,

aPe itu raya QurbaN?

duLu yang akU tahu hanya Untuk Menyambut Org Pergi hAji,

duLu ak Tau ade SEmBELih Lembu,kaMbing atau sebagAinya..

taPi sekarang?


aKu hAji rOy,

aku daH taU Ape MAkna AidiLadHa ini..


ok2!dah bermadah!haha


Ok! Aku Nak bagItau aPe yang aKu bOleh tertEgok MALAysiA HARi Ini tadI~

Wardina MemaNg terbAik MEngacaRa kaN pRogram itu,

Ak haRap aku dapAt JumpA kekAsih macAm die..haha

oUps!


Apa Yang aku iNgin koNgsIkan kepaDa semUA yang dah taHu atau BeLum tahu..


1. sebUt “Qurban” bukan “kORbaN” ( qUrban iaLAh QaraBAh,iaitu mendekAti Kepada ALLAh, “Korban” lebIh kepada seperTi Mangsa)

2. LembU ataU HaiwaN QurbaN tidak Merasa Sakit sedIkit pun menGikuT kAjiaN semasa proses SembeLIhan.

3. kUrangnya SALE, MercUn-mErcUn ataU KemeriaHAn sepertI aIDILfItri adaLAh sangAt baiK keran a aidiLadha disambut dengan SoLat sunat, Qurban dan taKbir,itu adalAh sebaiknya..

4. keyaKinan kepada ALLAh menjadiKan Nabi IbrahIm tabaH unTuk MenyemBELih anaknYA NabI ismaiL dan ditukArkaN kepaa Kibasy..

5. buah fiKiran, aKAL, PengaLAman, Ilmu, BersaM kELuarga, MAsa dan TangguNgjwab juga adalaH saLAh saTu Ibadah yang menuNjukan kita Sangup berkorban Untuknya..



ok2,itu yang aKu ingat,Aku rasa KoruNk oun Lebih tahU dan Arif tenTAng ini..

nOta TAmbaHAn!:

perkAra Sunat harI Raya AIdiLadHa:


1. Mandi Sunat AidilaDha..

- yang lamBat baNgun nak pergi sOlat,Kompem2 terlupa Nk Niat mandi,ntah-ntaH ade yang xmAndi Wajib tetaPi niaT mandi suNAt.. AWAS!haha


2. makAn seLepas SoLAt..

- Kalau sebeLum pergi Ibu dah SediaKAn makAnan, tiPu kaLAu x amBiL masa Menjamah konOnya tp samPAi sedawa.. BaLik buat-buat Lapa seMuLa,maKan lagi..


3. Pergi SoLat MEngiKut JALan lain,dan PuLang Mengikut jaLan yang Lain.

- Untuk MemperbanyaKkaN pahALa,xPerLu meLampau tinGGaL di Johor sanggUp pergi Masjid Pulau Pinang,semata-mata nak jAuh, pahaLa banyak.. bang?banyak cara nk buat PahaLA lagie..


4. MemperbanyaKkan takbir sehingga 13 ZuLhijjah.

- selEpas Solat fardhu selalUnya..


5. ZiaRAh taNah PerkUburan..

- Lebih ramaI nak ZiaraH haIwan Korban takOwt LAri..haha amBiL masa untuk Ziarah Kubur-kubur saUdara Mara terdekAt..


6. MenyemBelih BinatAng Korban

- Part paling raMAi..haha



akU meMberitahu serta MengiNgatkan aku juga..keran akU juga HAmbanya…


dALil Al-Quran:


“maka dirikanlah sembahyang kerana tuhanmu dan sembelihlah korban”

(surah al Kausar ayat 21)

1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails

pAsuNk TELingA!

Related Posts with Thumbnails